ابزارهای ساب سیژن

ابزارهای ساب سیژن

ساب سیژن روشی است ساده و سر پایی و بی خطر ، با یک مکانیسم متفاوت و اساسی در درمان اسکارهای فرورفته نظیر جای جوش – جای بخیه و آبله مرغان و … سابسیژن و آر-اف فرکشنال در کنار هم بهترین درمان جهت اسکارهای فرورفته محسوب میشوند. در روش ساب سیژن برای درمان و رفع جای جوش از روش آزاد کردن بافت های همبندی یا بافت های فیبروتیک استفاده می شود. سابسیژن با وسیله ای استاندار دارای سوزن های خاص به نام سوزن نوکور انجام می شود. روش ساب سیژن برای درمان جای جوش یا به اصطلاح درمان جوشگاه های عمیق ناشی از اکنه انجام می شود

تعریف ساب سیژن:
ساب سیژن عبارتست از آزاد کردن بافتهای همبندی سفت یا به عبارتی بافت های فیبروتیک توسط وسیله ای که بطور استاندارد از سوزنهای خاصی بنام سوزن نوکور استفاده می شود. این عمل بویژه برای درمان جوشگاههای عمیق ناشی از جوش های جوانی (آکنه) کاربرد دارد. یکی از عوامل مهم فرورفتگی ها در مورد جوشگاههای آکنه وجود چسبندگی ها و فیبروز زیر آنهاست که موجب کشیده شدن پوست به سمت داخل و فرورفتگی می گردد. همچنین در مورد چین های عمیق استاتیک مثلاً در ناحیه خط خنده یا گلابلا (خط اخم بین ابروها) شکستگی الیاف کلاژن و الاستین در عمق چین بدون اینکه ماده ای به عنوان فیلر در  عمق چین وارد شود و بروز فیبروز یکی از علل پایدار ماندن این چین هاست و بازکردن این الیاف در عمق چین می تواند اثر مفیدی در کاستن آن ها داشته باشد. ساب سیژن روش بسیار مؤثری برای بهبود فرورفتگی ها و به داخل کشیده شدنهای اسکارهای آکنه است.
روش مرسوم:
در این روش از سوزن نوکور استفاده می شود. این سوزن در فواصل مختلف وارد بافت فیبروتیک شده و پس از به حالت افقی درآوردن آن در زیر پوست شروع به بریدن بافتهای فیبروتیک و در بسیاری از موارد ایجاد خونریزی و هماتوم می نماییم. به عبارتی خون در این روش به عنوان یک فیلر طبیعی عمل می کند.
معایب ساب سیژن با استفاده از سوزن نوکور :
۱٫دراین روش باید بطور مکرر پوست مورد درمان را بصورت موضعی بی حس کرد که این کار با درد نسبتاً زیادی همراه است و اغلب بیمار خاطره خوشی از این روش نخواهد داشت.
۲٫سوراخ کردن های مکرر پوست توسط سوزنهای نوکور (در زیر هر اسکار بطور جداگانه) موجب بجا گذاشتن جوشگاههای خطی در بسیاری از موارد می شود که ظاهر خوشایندی ندارد.
۳٫رخداد خونریزی و تشکیل هماتوم موجب کبود شدگی وسیع می شود که اغلب بیمار مجبور است چندین روز را در منزل سپری کند.
۴٫خونریزی رخ داده و هماتوم حاصله در اثر استفاده از سوزن نوکور در طولانی مدت میتواند بدنبال ارگانیزه شدن، سبب تشکیل مجدد فیبروز و به تدریج رخداد فرورفتگی شود. بنابراین اگرچه فلسفه باز شدن فیبروز و پاره شدن باندهای فیبروتیک بسیار جذاب و عالیست اما استفاده از این روش مرسوم با توجه به معایبی که ذکر شد روش ایده آلی به نظر نمی رسد.
گاهی برای ارتقای بهبودی بعد از ساب سیژن از مکش یا ساکشن استفاده می کنند که آن نیز با مشکلات خاص خود همراه است. به عنوان مثال لازم است بیمار چندین جلسه هر روز یا یک روز در میان جهت تکمیل درمان به پزشک مراجعه نماید.
روش جدید با استفاده از کانولا قابل تزریق:
قبل از شروع کار ابتدا کل ناحیه درگیر توسط محلول تامیسنت (حاوی اپی نفرین، لیدوکائین و نرمال سالین) کاملاً متورم و        بی حس می گردد. اپی نفرین موجود در این محلول موجب تنگ شدن موضعی عروق شده و احتمال خونریزی را کاهش می دهد. در این روش ابداعی بجای سوراخ کردنهای مکرر توسط سوزن نوکور فقط از یک سوراخ (ایجاد شده با سرسوزن شماره ۱۸) که اغلب کنار گوش ود در داخل موهای خط ریش قرار دارد در زیر پوست کل ناحیه وارد شده و عملیات ساب سیژن و پاره کردن بافتهای فیبروتیک را طی مدت کوتاهی (بر خلاف روش مرسوم قدیمی) انجام می دهیم. انفیلتراسیون مایع لابلای بافت مورد نظر در محل ساب سیژن موجب سهولت انجام کار و بی خطر شدن آن از نظر آسیب به عروق و اعصاب می شود. همچنین تورم حاصل از تزریق محلول تامیسنت خود موجب هیدرودیسکسیون و باز شدن بافتهای فیبروتیک می گردد.
قابلیت منحصر به فرد دستگاه می توان در صورت نیاز تزریق تامیسنت(بی حسی)، فیلر و چربی را در هنگام کار انجام داد.
این وسیله به گونه ای طراحی شده که بر خلاف سوزن نوکور تیز و برنده نمی باشد.
نکات و مزایای مهم ساب سیژن با قابلیت تزریق (روش جدید)
-در درمان جوشگاههای شدید و فرورفته آکنه موجب یک تحول اساسی در درمان میشود و نتایج درمانی سایر اعمال مانند پیلینگ یا لیزر را نیز افزایش میدهد.
– صرفه جویی در وقت
– سهولت انجام کار
– نتایج درمانی عالی
– عدم خونریزی و کبودی قابل توجه
– امکان استفاده در همه فنوتیپ های پوستی
-کوتاه بودن مدت زمان استراحت بیمار
-قابلیت تزریق حین انجام عمل
-مصرف تامیسنت کمتر در نهایت تورم کمتر
-انجام میکرونیدلینگ بعد از عمل
– امکان درمان همزمان در یک جلسه با پیلینگ شیمیایی یا مکانیکی (میکرودرم ابریشن یا درم ابریشن) و یا لیزر درمانی
– فقط با ایجاد یک سوراخ کوچک در هر طرف صورت می توان عملیات ساب سیژن را انجام داد.
-مزیت ویژه این روش بر خلاف لیزر درمانی یا پیلینگ این است که در هر فصلی قابل انجام بوده و محدودیت خاصی از نظر وجود آفتاب شدید ندارد.
-این روش نه تنها در درمان اسکارهای آتروفیک آکنه کاربرد دارد بلکه در درمان چینهای عمیق صورت (به عنوان مثال چین نازولابیال) و نیز بهبود قابل توجه هر گونه اسکار آتروفیک و فرورفته (شامل اسکارهای خطی سزارین یا آپاندیسیت یا کوله سیستکتومی)، جوان سازی کلی پوست در پوست های مسن و دچار سولار الاستوز وسیع و در بهبود سلولیت ناحیه ران یا باسن نیز استفاده می شود.