جراحی و کشیدن دندان

جراحی و کشیدن دندان

اقدامات قبل از کشیدن
چنانچه قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک خود را از بیماری عمومی احتمالی نظیر ناراحتی قلبی، سابقه زردی یا یرقان ، فشار خون، پرکاری تیروئید و مصرف ترکیبات آسپرین و… آگاه نکرده اید در اولین فرصت اینکار را انجام دهید.

اقدامات پس از کشیدن دندان
1. پس از کشیدن دندان به طریق جراحی یا بدون جراحی، دندانپزشک قطعه ای گاز استریل را در محل زخم قرار می هد. این گاز بایستی به مدت یک ساعت با فشار روی زخم قرار گیرد. معمولا پس از برداشتن گاز ، رگه های خون در آب دهان مشاهده می گردد که کاملا طبیعی بوده و دلیل بر وجود خونریزی نیست.
اگر بعد از برداشتن گاز به جای وجود رگه های خونی تمام دهان پر از خون شود، علامت خونریزی از محل دندان کشیده شده است. که بایستی مجدد یک گاز استریل گذاشته شود و 15 الی 20 دقیقه با فشار ملایم قرار میگیرد. از عوض کردن گاز با فواصل کمتر از 15 دقیقه خوداری نمائید.
بعد از جراحی دهان خم نشده و در موقع دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید.
2. جلوگیری از تحریک زخم ناحیه عمل، تحریک زخم ناحیه جراحی شده با انگشت، خوردن غذاهای گرم و سفت، مسواک زدن روی زخم غرغره کردن روز جراحی ، میک زدن سیگار کشیدن، حتی آشامیدن با نی، ترمیم زخم را به تاخیر خواهد انداخت.
3.تغذیه بعد از عمل: از رژیم غذایی نرم و سرد و مایعات سرد استفاده نمائید. مصرف مایعات مثل آبمیوه های سرد ضروری است. دقت داشته باشید از مصرف غذاهای داغ در روز جراحی خودداری کنید.
4.دهان شویه و مسواک: از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری نمائید.
شما از فردای روز جراحی شستشوی دهان را با سرم فیزیولوژی یا آب نمک شروع کنید برای تهیه آب نمک یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده و سرد شده بریزید و پس از حل آن استفاده نمائید.
شستشو می تواند بعد از هر وعده غذا باشد مسواک زدن نیز بعد از جراحی شروع می گردد. دقت نمائید که محل زخم را مسواک نزنید.
5. تورم: حداکثر تا 48 ساعت بعد از جراحی تورم وجود خواهد داشت و بتدریج کم می شود و طی یک هفته تاده روز از بین می می رود. پس از جراحی بعضی از دندان های نهفته مثل عقل، کبودی زیر پوست صورت ممکن است مشاهده گردد که به تدریج رنگ آن زرد خواهد شد.
این حالت کاملا طبیعی است. به منظور کاهش درد و تورم می تواند از کیسه یخ بمدت 6 ساعت در محل جراحی استفاده کرد.
6. درد: معمولا بعد از برطرف شدن بی حسی درد شروع می شود که لازم است از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمائید.
در صورت بروز هرگونه اشکال چند روز بعد از عمل از قبیل خونریزی تب و درد شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
7. بخیه ها و نمای زخم: معمولا بخیه ها 5 الی 7 روز بعد از جراحی می بایست خارج شوند.
بعد از جراحی لایه خاکستری رنگی روی زخم و بخیه را می پوشاند و دهان نیز بدبو می شود. این علائم نشانه وجود عفونت نیست.
8. در صورت احساس هر گونه جسم سخت شبیه استخوان، توسط زبان و در محل کشیده شدن و یا جراحی دندان دلیل بر باقی ماندن ریشه نمی باشد، بلکه می تواند به علت لمس استخوان فک باشد که به مرور توسط لثه روی آن پوشیده شده و این مشکل از بین خواهد رفت.