لیزر جوانسازی co2 fractional

لیزر جوانسازی co2 fractional

لیزر فرکشنال 

لیزر فرکشنال روش نوینی در جوانسازی پوست، بازسازی پوست و تحریک ساختن رشته های کلاژن می باشد که سبب افزایش قوام و سفتی پوست شده و چروکهای ریز پوست را از بین می برد . با استفاه از این روش امکان بهبود و درمان جای زخمهای مختلف هم وجود دارد . بیشترین کاربرد آن برای درمان جای جوش , زخم و جراحات پوستی می باشد.تعداد جلسات و فواصل درمانی در افراد مختلف بسته به نوع ضایعه، رنگ پوست و سن، متفاوت وبین ۱ تا ۴ جلسه و به فواصل حداقل ۱ ماهه می باشد .
برای از بین بردن اسکارهای جوش های جوانی ، چروکیدگی هائی که با گذشت سال ها بیشتر بچشم میخورند و لکه های تیره پوستی که زیبائی تان را تحت تأثیر میگذارند، روش جدیدی بنام لیزر فرکشنال  وجود دارد.
در روش لیزر فرکشنال که از سال ۲۰۰۳ بدینطرف مورد استفاده قرار میگیرد، نور لیزر میکروسوراخ هائی با قطر و عمق آنها کاملا قابل تنظیم در لایه های مختلف پوست بوجود آورده و ستونهای میکروسکوپی از لایه های دست نخورده باقی میگذارد. سلولهای این ستون های دست نخورده پوستی که مناطق بهبودی میکروسکوپیک  نامیده میشوند. با تکثیر و گسترش سلولی به اطراف و تشکیل سدی سلولی، پروسه التیام زخم را تسریع می بخشند .
با روش لیزر فرکشنال که بر روی انواع مختلف پوست قابل اجراست میتوان اسکارهای جوش های جوانی، جای زخم ناشی از تروماهای مختلف ، خسارات ناشی از نور آفتاب ، کوچک کردن روزنه های پوستی، چروکیدگی های دور چشم، تیرگی دور چشم ، کک و مک ها ، شلی وافتادگی پوست صورت و گردن را تا حد قابل قبولی مداوا نمود .

 

اثرات لیزر فرکشنال برای جوانسازی پوست
لیزر فرکشنال دو دسته اثر بر روی پوست دارد: اثرات سطحی و عمقی .
•    اثرات سطحی این لیزر مربوط به تجدید کردن سلولهای اپیدرم است که موجب میشود که پوست روشن تر شده و رنگ پوست یکنواخت تر شود. کک مک و لک های سطحی پوست نیز کمرنگ شده یا از بین میروند. منافذ پوست نیز بعد از لیزر فرکشنال بسته تر میشود.این اثرات چند هفته بعد از انجام لیزر مشاهده میشود.
•    اثرات عمقی لیزر به تغییرات کلاژن های پوست مربوط میشود. این اثرات شامل رفع چین و چروکها و سفت شدن پوست میباشد. قوام و فرم پوست نیز بعد از لیزر فرکشنال بهبود می یابد.بدلیل اثری که لیزر فرکشنال در نوسازی کلاژنهای پوستی دارد انجام این لیزر در افرادی که هنوز چروکهای پوستی و شلی پوست ندارند باعث به تاخیر انداختن روند پیری پوست میشود. در واقع لیزر فرکشنال نقش پیشگیری از پیری در این افراد را دارد.این اثرات لیزر چند ماه بعد از انجام لیزر مشاهده میشود.

 

مزیت لیزر فرکشنال
این دستگاه پیشرفته بدون اینکه زخمی برروی پوست ایجاد کند، خطوط پوست راازبین می‌برد، موجب افزایش قوام پوسـت شـده و رشته‌های کلاژن زیر پوست را از نو بازسازی می‌کـند . ازدیگر مزیـتهای این دستگاه این است که نـتـیجه بدست آمـده از آن مانـدگاری طولانی مدت دارد، از طرف دیگر دقت انجام کار این دستگاه بالا است و میزان خطای ناشی از بی‌دقتی را به حداقل می‌رساند.
بیمار بعد از انجام لیزرفراکشنال نیازی به استراحت و مراقبت ندارد. با توجه به اینکه لیزرفرکشنال فقط بر بخشی ا ز پوست به صورت ستونهای حرارتی اثر می‌کند آسیب کمتری به پوست می رساند به همین دلیل اولاً ترمیم و بهبودی پس از لیزر سریعتر صورت می گیرد ، ثانیاً عوارض زودهنگام بعد از لیزرهای قبلی مثل قرمزی، تورم و ادم بسیار کمتر ایجاد می شود و به همین دلیل فرد می تواند سریعتر به سرِکار برگردد.

تکنیک کار با لیزر فرکشنال (فراکسل) :
برای بـدست آمدن بهـترین نتیجه ۳ تا ۶ جلسه درمان با فاصـله ۳ تا ۶ هفـته لازم اسـت. در هر جـلسه درمانی حـدود ۲۰% از وسعـت مورد درمان تحت تاثیر لـیزر قرار می‌گـیرد و بقیه ۸۰% سالم می‌مـانـد. بـه همـین دلیل برروی پوست هیچگونه زخم واضحی ایجاد نمی‌شود. در جلسات بعدی مناطق باقیمانده از جلسه قبل لیزر می‌شوند. نتیجه درمان به تدریج بدست می‌آیـد وبه هیچ عنوان نمی‌توان بر اساس نتیجه حاصله در جلسه اول در مورد تاثیر گذاری دستگاه قضاوت نمود.
از دیگر موارد برتری لیزر فراکشنال این است که دردناک نیست و حداکثر با یک کرم بیحس کننده می‌توان موضع را لیزرکرد. محل انجام لیزر نیز نیازی به پانسمان ندارد و برای مدت زمان کوتاهی قرمز می‌شود که بدون نیاز به دارو، بطور خودبخود و در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود.
دستگاه لیزر فرکشنال که بنام لیزر فرکشنال دی اکسید کربن CO2 معروف است وسیله ای است که علاوه بر بهبودی قابل ملاحظه اسکارها و جوشگاه های پوستی در درمان پیری پوست خصوصا شلی پوست و چروک های دور چشم و دوردهان هم کاملا موثر است .

کاربردهای درمانی لیزر فرکشنال
•    کاهش و حذف خطوط چین و چروک .
•    کاهش لک ، آکنه و اسکارها .
•    ترمیم آسیب های آفتاب روی پوست صورت ، گردن ، شانه ها و دست .
•    کاهش رنگدانه های عمیق و بسیار زیاد ( رنگدانه های تیره تر و یا تکه های قهوه ای در پوست ) .
•    بهبود عمیق تر چین و چروک ، اسکارهای جراحی، خلل و فرج، ضایعات عروقی .
•    درمان اسکارهای آکنه، سوختگی و جراحی .
•    درمان پیری پوست و پیگمانتاسیون .
•    شفاف سازی پوست های آسیب دیده در اثر نور .
•    کاهش Fine line ها و چروکها و درمان افتادگی پوست .
•    بستن حفره ها و منافذ پوست بدن .
•    درمان کامل جای جوش صورت و بدن .
•    درمان کلیه استرچ مارک ها .

مراقبت های بعد از انجام لیزر فرکشنال
دستکاری نکردن و نکندن دلمه های ایجاد شده و مصرف مداوم کرم های ترمیم کننده پس از ریختن دلمه ها .
استفاده مداوم و دقیق از ضد آفتاب و پرهیز از تماس طولانی مدت با آفتاب، حمام آفتاب یا آفتاب سوختگی ،
پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در جلوی مانیتور پس ازریختن دلمه ها
نکته: در صورتی که علاقمند هستید دوره بهبودی سریعتر به پایان رسیده و زودتر به سرکار خود برگردید، حتماٌ پزشک خود را مطلع سازید. این مسئله به راحتی قابل انجام است ولی تعداد جلسات درمانی زیادتر خواهد شد.

نکات قابل توجه
۱- دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک را به دقت به کار گیرید تا با کاهش عوارض نا خواسته احتمالی، نتایج درمانی چشمگیرتر شود.
۲- مصرف منظم کرم های ترمیم کننده تا زمان ریزش دلمه ها منجر به کاهش دوره استراحت و ایجاد نتایج چشمگیرتری می گردد.
۳- در صورتی که سابقه ابتلا به تب خال دارید، بایستی مصرف قرص آسیکلوویر را ۲۴ ساعت قبل از لیزر آغاز کنید. در صورت عدم مصرف دارو و عود تب خال بر روی زخم ناشی از لیزر، احتمال عوارض پوستی به شدت افزایش می یابد.
۴- قبل از لیزر از برنزه نمودن خود و تماس طولانی مدت با آفتاب پرهیز نمائید.
۵- در صورتی که بعد از لیزر دچار ترشح از ناحیه درمان، تورم یا درد گردیدید، بلافاصله جهت شروع آنتی بیوتیک مناسب به پزشک خود مراجعه نمائید.
۶- استحمام ۲۴ ساعت پس از لیزر بلامانع است، اما از پاشیدن مستقیم آب دوش بر روی ناحیه لیزر شده خودداری کنید. همچنین از کشیدن لیف بر روی مناطق تحت درمان تا زمان باقی ماندن دلمه ها خودداری کنید.
۷- به دنبال ریزش کامل دلمه ها استفاده از حجم های مناسب ضد آفتاب های استاندارد هر ۲ ساعت یکبار حتی در منزل ضروری است.
۸- در صورت عدم انجام مراقبت های کافی از پوست لیزر شده، احتمال ایجاد عوارضی همچون اسکار، افزایش یا کاهش پیگمان( رنگ) پوست، عفونت محل درمان، قرمزی طولانی مدت پوست افزایش خواهد یافت و نتیجه درمان به مخاطره می افتد.
۹- پزشک در برخی از افراد ۲ هفته پس از لیزر ، داروی هیدروکینون یا ترتینوئین موضعی را جهت ایجاد نتایج بهتر آغاز خواهد نمود.
۱۰- در صورتی که تحت درمان با آکوتان( ایزوترتینوئین خوراکی) بوده اید بایستی انجام لیزر را تاچند ماه به تعویق بیندازید.

آیا روش درمانی لیزر فرکشنال دردناک است   ؟
بیشتر بیماران روند مداوا با لیزر فرکشنال را تحمل میکنند ولی حس سوزش و خارش ناشی از لیزردرمانی میتواند تا حدی بیمار را ناراحت کند.   از اینرو سعی میشود تا با مالیدن کرم های بیحسی موضعی و استفاده از دستگاه های خنک کننده پوستی حس سوزش  بیمار  به حداقل رسانده شود . سئانس های درمانی بسته به وسعت منطقه بیست الی چهل دقیقه بطول میکشد .

لیزر فرکشنال چه موقع اثرات بهبودی خود را بروز میدهند ؟
دو هفته بعد از سئانس درمانی نخست پوست بیمار روشنتر و شفاف تر از گذشته بنظر آمده و بدین ترتیب با محافظت خوب پوستی از اثرات نامطلوب آفتاب هر سئانس بیشتر به نتیجه قابل قبول نزدیکتر خواهیم شد . میزان بهبودی دراسکارهای جوش های جوانی و اسکارهای آتروفیک بعد از ۴ سئانس در حدود ۶۰  درصد است . تأثیر مطلوب مداوای چروکیدگی و افتادگی پوست صورت و گردن بیمار ۳ الی ۴ ماه بعد از آغاز درمان و یا بعد از سومین سئانس درمانی مشاهده خواهد شد که دلیل آن تأخیر تولید کلاژن و الاستین توسط سلول های فیبروبلاست است . با این وجود میتوان گفت که نتیجه مطلوب بدست آمده پایداری زیادی داشته و تا دو سال رضایت بیمار را جلب خواهد کرد . با افزودن روش درمانی رادیو فرکوئنسی به لیزر فرکشنال میتوان تأثیر این لیزر بر روی پوست را افزایش داد .

آیا بیمار میتواند در خلال این روش درمانی داروهای مخصوص آکنه و یا چروک های پوست خود را بکار ببرد ؟
بیمار یک هفته بعد از مداوا با لیزر فراکشنال میتواند تمامی کرم ها ، لوسیون ها و داروهائی که قبلا بکار میبرده را استفاده کند .

آیا لیزر فرکشنال برای زدودن چروکیدگی و تیرگی پوست دور چشم میتواند راه حلی قابل قبول باشد ؟
این لیزر برای رفع پف کردگی پلک ها و یا افتادگی لک فوقانی مناسب نیست ولی برای رفع پف خفیف ، تیرگی وچروک های  پلک تحتانی میتوان از لیزر فرکشنال نتایج فوق العاده ای کسب کرد .

لیزر فرکشنال برای زدودن خطوط و چین های پیشانی روش مناسبی است ؟
لیزر فرکشنال برای از بین بردن خطوط و چین های پیشانی نمیتواند روش مناسبی  بحساب آید زیرا علت اصلی شکل گیری این چین های پیشانی انقباض عضلات زیر پوستی است . این خطوط و چین ها که بیشتر با حرکت عضلات پیشانی مشخص تر میشوند با تزریق بوتاکس تا حد بسیاری محو میشوند .

آیا برای پاک کردن کک و مک و یا برداشتن خال ها میتوان از این روش بهره جست ؟
لیزر فرکشنال برای خالبرداری روش مناسبی نبوده و تأثیر چندانی هم در این رابطه ندارد ولی در درمان و پاکسازی پوست از کک ومک و کوچک کردن روزنه های پوستی روش درمانی مناسب و مهمی است .

برای رفع و مداوای اسکارهای عمیق ، تکرار دوباره سئانس های درمانی لیزر فرکشنال امکانپذیر است یا نه ؟
برای بهبودی وضعیت اسکارهای عمیق میتوان یک دوره درمان با لیزر فرکشنال را تکرار نمود ولی سئانس بعد از دوره درمانی  باید ۶ الی ۱۲ فاصله زمانی داشت باشد و یا اینکه هر ۳ الی ۴ ماه یکبار لیزرتراپی عملی گردد .

آیا لیزر فرکشنال عوارض جانبی هم برای فرد دارد ؟
اعمال لیزر فرکشنال برای افرادی که پوست نسبتا تیره ای دارند میتواند با عارضه جانبی هیپرپیگمنتاسیون و یا تیره تر شدن پوست همراه باشد از اینرو برای دوری از این احتمال بعد از معاینه فرد، پوست شخص برای این روش درمانی آماده میگردد . اگر شخص در گذشته سابقه ابتلا به بیماری تب خال داشته باشد ، استفاده از داروهای پیشگیری کننده از بیماری های ویروسی حکم ضرورت دارد . همچنین بخاطر دوری از بیماری های باکتریال ، توجه به شرایط بهداشتی و اگر برای ضایعه فرد عمق لیزر زیادی در نظر گرفته شده ، استفاده از آنتی بیوتیک و آنتی ویرال تجویز میشود .

بعد از مداوا بیمار باید به چه نکاتی توجه داشته باشد ؟
–     بعد از سئانس درمانی با لیزر فرکشنال بیمار میتواند به فعالیت های روزمره خود بازگردد ولی قرمزی و تورم منطقه لیزر شده تا دو هفته باقی خواهد ماند .
–    تا چند ساعت و یا چند روز بعد از سئانس درمانی حس سوختگی میتواند وجود داشته باشد . ژل ها و یا لوسیون های مخصوص سوختگی برای رفع ناراحتی پوست و برای پوشاندن و استتار قرمزی پوست میتوان از مواد آرایشی بهره جست .
–     پوسته ریزی از منطقه ای که لیزردرمانی شده  ۴ الی ۷ روز بعد از بین خواهد رفت . در این دوره زمانی برای کاهش اثرات مضر نور خورشید باید از کرم های ضد آفتاب که فاکتور بالائی دارند استفاده نمود .
–    برای اخذ نتایج مطلوب در این روش درمانی حداقل ۳ الی ۵ سئانس درمانی با فواصل ماهی یکبار کافیست . نتایج قابل قبول معمولا ۲ الی ۳ ماه بعد از سئانس های درمانی قابل مشاهده خواهد بود .

” مراقبتهای لازم بعد ازلیزرCo2   Fractional ”
به دستور پزشک معالج عمل نمایید. بطور کلی موارد زیر توصیه می گردد:
۱)درصورت سوزش شدید یک تا دو ساعت پس از لیزر از کیسه یخ استفاده نمایید.(کیسه یخ رادر گاز استریل پیچیده وروی ناحیه مورد نظر قرارداده تا از مرطوب شدن ناحیه پیشگیری شود.)
۲)تا ۲۴ ساعت از شستن ومرطوب کردن ناحیه عمل خودداری شود.شما می توانید ناحیه لیزر شده را پس از یک روز با آب ساده وبه آرامی شستشو دهید.
۳)از اعمال هر گونه فشار وسایش یا ماساژ تا ۳ روز خودداری کنید .
۴)تا ۳ روزپس از عمل لیزر از شستشوی شدید با لیف وآب داغ و تراشیدن مو و آرایش کردن در محل لیزر شده خودداری کنید.
۵)از تحریک پوست با ادکلن و مواد آرایشی حاوی الکل تا ۲ هفته خودداری کنید.
۶)پس از ۳تا ۷ روز دلمه های کوچک قهوه ای رنگ در محل لیزر دیده می شود. از کندن آن به شدت خودداری کنید.این دلمه ها طی ۱-۲ هفته خود به خود برطرف میشود.
۷)تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم اجتناب نماییددر صورت قرار داشتن در آفتاب از محافظ هایی نظیر کلاه آفتاب گیر،ماسک یا چتر استفاده کنید.
۸)از کرمهای بعداز لیزر استفاده نمایید:
الف)پماد چشمی بتامتازون روی محل لیزر شده بمدت سه روز
ب)پماد چشمی اریترومایسین روی محل لیزر شده بمدت پنج روز
ج)کرم ترمیم کننده بمدت دو هفته
د)کرم ضد آفتاب هر دو ساعت
۹)در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی با پزشک معالج تماس حاصل  فرمایید .