از بین بردن چین و چروک

از بین بردن چین و چروک
یکشنبه 13 اکتبر 2019

متأسفانه خطوط و چروک پیشانی نتیجه طبیعی افزایش سن است و همگی ما دچار آن خواهیم شد، اما خبر خوش این است که می‌توان این چین و چروک ناخواسته را با راهکارهایی برطرف نمود. اگر از چین و چروک صورت خود ناراضی هستید یا این که می‌خواهید این تغییر ناگزیر را به تعویق بیافکنید، می‌توانید با رعایت چند نکته و انجام عمل‌های خاص چین و چروک را کاهش دهید. اگرچه جراحی لیفت صورت در از بین بردن چروک پیشانی مؤثر است، روش‌های دیگری با تهاجم کمتر نیز برای صاف کردن سطح پوست و رفع چروک دور لب و پیشانی وجود دارد.

روش های کاهش خطوط و چروک پیشانی


۱- تزریق کلاژن

تزریق کلاژن در تمام ناحیه‌های صورت ایمن و پرکاربرد است. این تزریق علاوه بر این که روش بسیار کارآمدی برای کاهش چروک و خطوط صورت و رفع خط اخم به شمار می‌آید، درمان مؤثری برای چین و چروک اطراف پیشانی و چروک دور چشم نیز محسوب می‌شود. این تزریق‌ جهت رفع چین و چروک پیشانی در مطب پزشک با امکان دو تا چهار بار تکرار در ماه انجام می‌شود. ماندگاری اثر تزریق کلاژن بنا بر گزارش سازمان غذا و داروی امریکا حدود ۳ تا ۴ ماه است. برای رفع چین‌ و چروک‌های عمیق صورت و درمان چروک دور چشم باید بیش از یک تزریق انجام شود.

نکته‌های پزشکی

  • اثرهای جانبی ناشی از تزریق کلاژن در لیفت پیشانی بسیار ناچیز است، اما پیش از تزریق حتماً باید تست حساسیت به کلاژن انجام شود.
  • خارش، قرمزی یا کبودی ملایم پس از تزریق طبیعی است.
  • عفونت، آبسه، برجستگی، پوست پوست شدن، زخم شدن و جراحت باز از عوارض احتمالی تزریق کلاژن محسوب می‌شود.

پس از درمان

التهاب و کبودی پس از درمان معمولاً ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. بااین حال قرمزی پوست ممکن است تا یک هفته دوام داشته باشد. اگرچه آرایش کردن پس از تزریق اشکالی ندارد، اما مالیدن ناحیه به تازگی درمان شده مجاز نیست. به علاوه بیمار باید یک هفته نخست پس از تزریق از انجام تمرین‌های سنگین، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند.

لیزر جوانسازی نسیم شهر

چین و چروک

۲- درمان با لیزر

بازسازی پوست با لیزر مشکل‌ها و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. پرتوهای نور متمرکز به منظور برداشتن لایه‌های پوست چروکیده بر روی ناحیه آسیب دیده مورد نظر تابانده می‌شود. بازسازی با لیزر، که با اصطلاح لایه‌بردای با لیزر نام گذاری می‌شود، روش مؤثری برای از بین بردن خط اخم و چروک اطراف دهان یا چشم‌ها و پیشانی به شمار می‌آید. چنانچه بیمار به خوبی از پوست خود مراقبت کند؛ برای مثال از فراورده‌های پوستی و کرم ضد آفتاب استفاده کند و مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار نگیرد، بهبود حاصل از این روش تا چند سال ماندگار خواهد بود.

توصیه میشه :   کاردرمانی نسیم شهر

نکته‌های پزشکی

  • پیش از استفاده از لیزر برای رفع چروک‌های پیشانی با جراح پلاستیک یا متخصص پوست در مورد مناسب بودن این روش مشورت کنید.
  • پزشک گاهی به بیمار توصیه می‌کند از ده روز قبل از عمل از مصرف داروها یا مکمل‌های غذایی مانند ایبوپروفن، آسپرین یا ویتامین E خودداری کند تا احتمال لخته شدن خون از بین برود.
  • در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون، پیش از انتخاب لیزر درمانی با پزشک تجویز کننده دارو در مورد مناسب بودن این روش مشورت کنید، چون احتمال دارد قطع کردن ناگهانی دارو خطرآفرین باشد.
  • چنانچه پوست بسیار تیره باشد یا جوش یا آکنه زده باشد، ممکن است لیزر درمانی گزینه مناسبی محسوب نشود.

پس از درمان

خارش، التهاب و خراشیدگی پوست پس از لیزر درمانی طبیعی است. بیمار گاهی با ترشح مایع زرد رنگی از ناحیه درمان شده مواجه می‌شود که در نهایت خشک می‌شود و پوسته می‌بندد. استعمال پمادهای دارویی و پوشاندن ناحیه درمان شده با پانسمان محکمی که اجازه عبور هوا ندهد نیز مفید است. مصرف مسکن‌های غیرتجویزی، مانند استامینوفن و قرار دادن کیسه یخ روی این ناحیه ناراحتی و ورم را به حداقل می‌رساند. بیمار می‌تواند بلافاصله پس از عمل فعالیت‌های طبیعی را از سر بگیرد و آرایش کند.

چین و چروک

چین و چروک

۳- بوتاکس

تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) برای رفع چروک پیشانی، خطوط لبخند و اخم را کاهش می‌دهد. این تزریق با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی ـ عضلانی عضله را ضعیف می‌کند و در نتیجه با ناممکن شدن انقباض، چروک صورت کاهش می‌یابد. بهبود ناشی از تزریق بوتاکس ۴ تا ۶ ماه دوام دارد و معمولاً رفع خطوط افقی پیشانی به تزریق ۱۰ تا ۲۰ واحد بوتاکس نیاز دارد.

نکته‌های پزشکی

  • تزریق بوتاکس صرفاً باید تحت نظارت پزشک انجام شود. چنانچه پزشک معالج تمایلی به انجام تزریق ندارد، از وی بخواهید تا پزشک متخصص در زمینه تزریق بوتاکس را معرفی کند.
  • پزشک با تقبل هزینه بوتاکس خط اخم و پیش از تزریق بوتاکس، داروی بی‌حسی را در ناحیه‌های مورد نظر تزریق می‌کند تا بیمار ناراحتی ناشی از تزریق را حس نکند.
  • سپس پزشک با سوزن بسیار ظریفی مقدار اندکی از سم بوتولینوم را درون عضله یا پوست تزریق می‌کند.
توصیه میشه :   آنچه باید قبل از PRP بدانیم

پس از درمان

بیمار می‌تواند پس از تزریق فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرد، اما نباید ناحیه درمان شده را بمالد تا بوتاکس به ناحیه‌های دیگری از صورت منتقل نشود. نتیجه تزریق بوتاکس پس از چند روز قابل مشاهده است. قرمزی محل تزریق، کبودی، خونریزی و التهاب از واکنش‌های موضعی به تزریق بوتاکس محسوب می‌شود. با ملایمت قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه درمان شده واکنش‌های موضعی‌ای مانند ورم و ناراحتی ملایم را به حداقل می‌رساند.

اثرهای جانبی احتمالی

اگرچه تزریق بوتاکس توسط پزشک باتجربه عملی ایمن است، اما ممکن است با اثرهای جانبی همراه باشد. در صورت تزریق در محل اشتباه و پخش شدن دارو در بافت‌های کناری احتمال بروز مشکل وجود دارد. شماری از این واکنش‌های شدید عبارت‌اند از:

  • افتادگی پلک
  • کج و غیرطبیعی شدن ابرو
  • غیرطبیعی شدن لبخند
  • خشک شدن چشم یا ریزش اشک بیش از حد
چین و چروک

چین و چروک

۴- درمان‌های خانگی

اگرچه تزریق بوتاکس خط اخم یا کلاژن یا لیزر درمانی چروک و خطوط پیشانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد، اما می‌توان چروک پیشانی را با روش‌های خانگی ساده‌ای نیز از بین برد.

  • نوشیدن آب فراوان به دلیل مرطوب نگه داشتن پوست، خاصیت کشسانی و نرمی پوست را حفظ می‌کند.
  • قرار دادن مخلوطی از شیر و عسل روی پیشانی به دلیل ویژگی‌های ضد چروک این مواد مفید است.
  • بیشتر لبخند زدن معجزه می‌کند. اخم کردن مکرر چروک خوردن پیشانی و ابرو‌های گره خورده و اخم‌آلود را در پی دارد. به دیگر سخن، شاد بودن و لبخند زدن غالباً صورتی بدون چین و چروک را به ارمغان می‌آورد.

۵- هایفوتراپی

هایفوتراپی (امواج مافوق صوت متمرکز با شدت بالا) روشی برای سفت کردن و جوانسازی پوست به شمار می‌آید. در این تکنیک به کمک انرژی امواج مافوق صوت تولید کلاژن در پوست تحریک می‌شود. اولتراسونیک نخستین دستگاه در این زمینه بود که با قابلیت ارائه درمانی غیرتهاجمی برای بهبود زیبایی پوست به بازار عرضه شد. با استفاده از این دستگاه می‌توان افتادگی و چروک پوست را در فرایندی موسوم به هایفو درمان کرد. پزشکان کلینیک در جلسه مشاوره مناسب بودن بهره‌گیری از روش هایفو را تعیین می‌کنند و ابهام‌ها یا نگرانی‌های بیمار را برطرف می‌نمایند.

توصیه میشه :   با کلینیک های ویژه آشنا شویم

یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از پیری، شُل شدن و افتادگی پوست صورت به ویژه در اطراف خط فک می‌باشد. در گذشته، برطرف کردن این نشانه‌های اجتناب ناپذیر پیری فقط با انجام عمل‌های جراحی سخت و تهاجمی امکان‌پذیر بود، اما امروزه با تحقیقات وسیعی که در این زمینه انجام شده است عمل لیفت صورت با نخ برای این منظور معرفی شده و در کلینیک‌های زیبایی در دسترس شما قرار گرفته است. در زمان انجام این عمل، یکی از پزشکان متخصص ما نخ‌های تجزیه شونده و سازگار با بافت‌های زنده را در قسمت‌هایی از صورت که قبلاً جای آن مشخص شده است، جایگذاری می‌کند. به این ترتیب بعد از یک دستکاری ملایم و ظریف در پوست صورت، شکل و ساختار آن به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. به منظور دستیابی به نتایج طبیعی‌تر و جوانسازی کامل پوست صورت، می‌توان عمل لیفت با نخ را همراه با عمل‌های بوتاکس پیشانی یا تزریق ژل نیز انجام داد.

لطفاً به خاطر داشته باشید که نتایج عمل لیفت با نخ به صورت دائمی نخواهد بود، زیرا نخ‌ها حالت تجزیه‌پذیر دارند و بعد از گذشت ۱۲ تا ۱۸ ماه به طور طبیعی تجزیه خواهند شد.

ارزیابی روش‌ها


پیش از انتخاب هر یک از روش‌های اشاره شده برای رفع چروک صورت و چروک‌های پیشانی، تزریق کلاژن، لیزر درمانی، جراحی هایفوتراپی ، بوتاکس پیشانی یا درمان خانگی به دقت مزایا و معایب هر روش و شرایط خود را بسنجید. وضعیت سلامت عمومی خود، شرایط مالی، میزان ماندگاری مورد نظر اثر درمان، یعنی زودگذر یا بلند مدت بودن آن، و میزان پایبندی احتمالی خود به مراقبت‌های پس از درمان‌ را در نظر بگیرید. سپس با مشورت پزشک متخصص بهترین روش را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

کلینیک تخصصی پوست و زیبایی  امیران به پشتوانه تجربه و دانش تیم تخصصی خود و برخورداری از متخصصان مجرب و سابقه بالای ۱۲ سال پزشکان و همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد و هزینه‌های قابل قبول و مناسب، بهترین نتایج ممکن را در زمینه پزشکی به بیماران ارائه می‌دهد.

دریافت نوبت از طریق تماس با شماره های زیر

۰۲۱-۵۶۷۸۰۹۱۵-۲۰

 

مرکز پیشگیری و ارتقا، سلامت امیران

مرکز پیشگیری و ارتقا، سلامت امیران

ارسال نظر