متخصص گوش و حلق و بینی

پنج‌شنبه 17 اکتبر 2019
متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی‌ست که در زمینه‌ی تشخیص و مراقبت‌های پزشکی، جراحی و درمان بیمارانی که دچار اختلالات گوش، بینی و گلو و سر و گردن هستند آموزش  دیده است. این دسته از پزشکان به پزشکان ENT معروفند.

کار متخصص گوش و حلق و بینی چیست

متخصص گوش و حلق و بینی بیماری‌های گوش، بینی و سینوس، حنجره، دهان و گلو و هم‌چنین گردن و صورت را تشخیص و مدیریت درمان می‌کند.

گوش‌ها

در آمریکای شمالی از هر ده نفر یک نفر دچار ناشنوایی می‌شود. حوزه‌‌ی کاری خاص و ویژه متخصص گوش و حلق و بینی درمان اختلالات گوش است. متخصص گوش و حلق و بینی در زمینه‌ی درمان دارویی و جراحی گوش، مشکلات حفظ تعادل، صداهای داخل گوش یا تینیتوس و برخی اختلالات اعصاب جمجمه آموزش دیده‌اند. آن‌ها هم‌چنین اختلالات مادرزادی گوش بیرونی و درونی را تشخیص و درمان می‌کنند.

بینی

سالانه حدود ۳۵ میلیون نفر در آمریکا  به سینوزیت مزمن مبتلا می‌شوند و این یکی از شایع‌ترین شکایات افراد از وضعیت سلامتی‌شان است. مراقبت‌های درمانی سینوس‌ها یکی از ابتدایی‌ترین مهارت‌های ‌متخصص گوش و حلق و بینی است. مشکلات درون بینی شامل آلرژی‌، مشکلات بویایی، پولیپ‌ و گرفتگی بینی است که بدلیل انحراف تیغه و دیواره‌ی بینی ایجاد می‌شود.

گلو

صحبت کردن و آواز خواندن و غذا خوردن، همگی به عملکرد این ناحیه حیاتی از بدن بستگی دارد. متخصص گوش و حلق و بینی باید در کنترل بیماری‌های گلو، حنجره و سرخ نای که شامل مشکلات صدا و بلع است تخصص داشته باشد.
تخصص گوش و حلق و بینی برای درمان عفونت و تومورهای خوش خیم یاغیرسرطانی، بدخیم یا سرطانی و آسیب‌های مربوط به صورت آموزش می‌بینند.

سر و گردن

عملکردهای مهمی از جمله دیدن، بوییدن ، شنیدن و ظاهر صورت در ناحیه‌ی سر و گردن رخ می‌دهند. متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان عفونت و تومورهای خوش خیم یاغیرسرطانی، بدخیم یا سرطانی و آسیب‌های مربوط به صورت تخصصی آموزش  می‌بینند. آن‌ها جراحی زیبایی و جراحی‌های ترمیمی کننده انجام می‌دهند.

متخصص گوش و حلق و بینی چگونه آموزش می‌بیند

متخصص گوش و حلق و بینی پس از گذارندن دوره‌ی شش ساله از دو تا چهار سال برای گرفتن تخصص دوره می‌بیند. متخصص گوش و حلق و بینی در نهایت می‌تواند فلوشیپ خود را در یک از حوزه‌های آلرژی، جراحی پلاستیک  و بازسازی‌کننده صورت، بیماری‌های سر و گردن، لارینگولوژی یا حنجره شناسی، گوش و حلق و بینی اطفال، راینولوژی یا جراحی و درمان بیماری‌های بینی و اطراف بینی و سر و صورت، اختلالات خواب هستند. برخی از این متخصصین فعالیت خود را تنها در یک زمینه متمرکز می‌کنند.

چرا باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم

تخصص‌های پزشکی بسیار متفاوت و متنوع هستند. زمانی‌ که بیمار نیاز به عمل گوش، بینی، یا سر و گردن دارد، نیازی نیست که متخصص گوش و حلق و بینی، بیماران خود را به پزشکان دیگر ارجاع دهند. بنابراین می‌توانند مناسب‌ترین مراقبت‌ها را به بیمار توصیه کنند. متخصص گوش و حلق و بینی مناسب‌ترین پزشک  برای درمان اختلالات گوش، بینی، گلو و به سر و گردن هستند.
چه معیارهایی را برای انتخاب متخصص گوش و حلق و بینی باید مدنظر قرار دارد.
متخصص گوش و حلق و بینی بیماری‌های مثل زکام بهاره، ورم غشاء مخاطی بینی و سینوزیت را درمان می‌کند.

حوزه‌های مختلف تخصص گوش و حلق و بینی

• آلرژی: درمان آلرژی از طریق دارو و ایمنی درمانی و یا اجتناب از آلودگی، خاک و غذا و دیگر مواد حساسیت‌زایی که گوش و بینی و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد انجام می‌گیرد.متخصص گوش و حلق و بینی بیماری‌های مثل زکام بهاره، ورم غشاء مخاطی بینی هر ۲ نوع فصلی و دائمی، سینوزیت مزمن، التهاب حنجره، گلو درد، عفونت گوش میانی و سرگیجه را درمان می‌کند.
  • جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی صورت: درمان ناهنجاری‌های صورت و گردن و گوش از طریق جراحی زیبایی  و ترمیمی. جراحی‌هایی که توسطشاخه‌ای از تخصص متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌‌شود شامل انحراف بینی، جراحی زیبایی ، لیفتینگ صورت، کام شکافته، افتادگی پلک، ریزش مو و انواع دفرمه شدن‌های دیگر درگوش.
  • سروگردن: این متخصص گوش و حلق و بینی به تومورهای سرطانی و غیر سرطانی در سر و گردن بینی، سینوس‌ها، دهان، گلو، حنجره و قسمت بالای مری از جمله تیروئید و پاراتیروئید برآمدگی در گردن یا تیروئید، سرطان حنجره رسیدگی می‌کند.
  • لارینگولوژی یا حنجره شناسی: این حوزه ناهنجاری‌های گلو، شامل مشکلات و نارسایی صدا و بلع می‌شود. مواردی که این متخصص با آن‌ها سرو کار دارد شامل  گلو درد، گرفتگی صدا یا سینه، اختالالات بلع، برگشت اسید معده یا همان رفلاکس، عفونت‌ها و تومورها هستند.
  • گوش‌شناسی و نوروتولوژی: بیماری‌های گوش شامل تروما یا آسیب، عفونت، تومورهای خوش خیم، اختلالات مسیر اعصاب که شنوایی انسان و تعادلش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این متخصص گوش و حلق و بینی با عفونت گوش، عفونت گوش خارجی، از دست دادن شنوایی، درد در ناحیه سر و صورت و گردن، زنگ زدن گوش، سرگیجه و سر و کار دارد.
  • متخصص گوش و حلق و بینی اطفال: متخصص گوش و حلق و بینی اطفال بیماری‌های کودکان با مشکلات خاص گوش و حلق و بینی مانند نقص سر و گردن در هنگام تولد و بیماری تاخیر تکامل را بررسی می‌کنند.  مواردی که این متخصص گوش و حلق و بینی با آن‌ها سرو کار دارد شامل عفونت گوش یا عفونت گوش میانی، عفونت لوزه و غدد لنفاوی، مشکلات مسیر جریان هوا، آسم و آلرژی یا بیماری‌های سینوسی و تومورهای گردن می‌شود
  • راینولوژی : راینولوژی مشکلات بینی و سینوس‌ها را بررسی می‌کند. مواردی که برای درمان آن‌ها باید به متخصص راینولوژی مراجعه کنید شامل اختلال سینوسی، خونریزی بینی، گرفتگی بینی، از دست دادن حس چشایی، پلیپ‌ها و تومورها می‌شوند.
توصیه میشه :   لیزر جوانسازی

مرکز پیشگیری و ارتقا، سلامت امیران

کلینیک تخصصی  امیران به پشتوانه تجربه و دانش تیم تخصصی خود و برخورداری از متخصصان مجرب و سابقه بالای ۱۲ سال پزشکان و همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد و هزینه‌های قابل قبول و مناسب، بهترین نتایج ممکن را در زمینه پزشکی به بیماران ارائه می‌دهد.

دریافت نوبت از طریق تماس با شماره های زیر

۰۲۱-۵۶۷۸۰۹۱۵-۲۰