آندوسکوپی در نسیم شهر

پنج‌شنبه 17 اکتبر 2019

درون‌بینی یا آندوسکوپی (به انگلیسی : Endoscopy) درپزشکی، عمل دیدن و مشاهده درون بدن با مقاصد تشخیصی یا گاهی درمانی است که با دستگاهی به نام درون بین صورت می‌گیرد.

حفره‌ها و مجاری درون بدن امکان استفاده از دستگاه درون بین را برای معاینه پزشکی درون بدن فراهم کرده‌است. اصول کار درون بینی، استفاده از یک آینه و نور بازتابیده‌است.

پزشکان برای دیدن پوشش مری و معده از راه درون بینی، لوله ضخیمی را از حلق بیماران عبور می‌دهند که این، برای بسیاری از آن‌ها ناراحت‌کننده است.

امروزه در درون بینی، تصاویر گرفته شده از بدن به یک واحد پردازشگر ویدئویی منتقل می‌شوند و در بیشتر اعمال جراحی آندوسکوپی، از ویدیو و دوربین های عکاسی برای دیدن و ثبت عمل استفاده می‌شود. با این روش، تصاویر رنگی قابل ضبط و ذخیره شدن به‌دست می‌آید. به تازگی آزمایش‌هایی نیز با یک دوربین کوچک بلعیدنی برای درون بینی دستگاه گوارش  انجام شده‌است.

امروزه درون بینی کردن، رایج‌ترین و دقیق‌ترین روش معاینه برای دیدن انحرافات و گرفتگی‌های بینی نیز هست.

درون بینی در عمل جراحی دیسک کمر نیز مورد استفاده دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های عمل جراحی دیسک کمر با روش درون بینی، ترخیص سریع بیمار پس از عمل، کاهش درد، طول برش جراحی و محدودیت‌های حرکت و بهبودی سریع است. با این روش برخلاف روش‌های معمول و قدیمی تر عمده بخش‌های زائد مهره‌ها، رباط ها و عناصر پیرامون مهره آسیب نمی‌بیند.

آندوسکوپی

خطرات

خطرات اصلی عفونت،آرامش بخش بیش از حد، ایجاد سوراخ، یا پریشانی معده یا مری و یا خونریزی است. اگرچه نفوذ به‌طور کلی نیاز به عمل جراحی دارد، موارد خاصی ممکن است با آنتی بیوتیک هاو مایعات داخل وریدی درمان شود. خونریزی ممکن است در محل بیوپسی یا حذف پولیپ رخ دهد. چنین خونریزی به‌طور معمول جزئی است و ممکن است به سادگی خودش متوقف شود یا با گذاشتن کتتر کنترل شود. به ندرت جراحی ضرورت دارد. ایجاد سوراخ و خونریزی در حین گاستروسکوپی نادر است. سایر خطرات جزئی شامل واکنش‌های دارویی و عوارض مربوط به بیماری‌های دیگر است که بیمار ممکن است داشته باشد. در نتیجه، بیماران باید همه اطلاعات حساسیتی و مشکلات پزشکی را به پزشک اطلاع دهد. گاهی اوقات محل تزریق بیهوشی ممکن است برای مدت کوتاهی ملتهب و نازک شود. این مشکل معمولاً جدی نیست و فشرده سازی گرم برای چند روز معمولاً مفید است. در حالی که هر یک از این عوارض ممکن است رخ دهد، خوب است که به یاد داشته باشید که هر یک از خطرات کاملاً نادر است و پزشک می‌تواند با توجه به عمل گاستروسکوپی، با بیمار بیشتر در مورد خطرات صحبت کند.

توصیه میشه :   راهکار های عالی برای از بین بردن خط خنده

آمادگی‌های قبل از آندوسکوپی

به‌طور کلی ۴ تا ۶ ساعت قبل از آندوسکوپی نباید هیچ غذایی میل کرد و باد معده کاملاً خالی باشد اما تا ۲ ساعت قبل از آن خوردن آب بلامانع است. قبل از آندوسکوپی در مورد تمام داروها و مکمل هایی که مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنید، احتمالاً پزشک توصیه میکند در روزهای قبل از آندوسکوپی مصرف آن را قطع کنید. زیرا برخی اقدامات در طی آندوسکوپی خطر خونریزی را افزایش میدهد. اگر شرایط مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید، با پزشک مشورت نمایید. امکان دارد پزشک برای شما آرام بخش تجویز کند که در این صورت برای همراهی خود تا منزل بعد از آندوسکپی باید یک همراه با خود داشته باشید

بعد از آندوسکوپی

پس از عمل، بیمار در یک اتاق آندوسکوپی قرار می‌گیرد تا زمانی که بخش قابل توجهی از اثرات دارو از بین رود. گاهی اوقات بیمار دچار گلودرد خفیف می‌شود که ممکن است هفته‌ها طول بکشد یا اصلاً این اتفاق نیفتد. بیمار ممکن است احساس خوبی در نفس کشیدن نداشته باشد که این مشکل زودگذر و سریع هست. هنگامی که بیمار به‌طور کامل بهبود می یابد، به بیمار برای چندساعت رژیم خاصی داده می‌شود و بیمار می‌تواند به خانه برگردد. در صورت استفاده از آرامش بخش، در اغلب مواقع لازم است که بیمار توسط فرد دیگری به خانه برده شود و در طول روز با ماشین کار نکند. بیمارانی که آندوسکوپی بدون آرامبخش داشته‌اند می‌توانند بدون کمک محل را ترک کنند.

توصیه میشه :   لیزر جوانسازی

به چه علت آندوسکوپی صورت می‌گیرد

با توجه به وضعیت بیمار و نوع بیماری علت اندوسکوپی از فرد به فرد دیگر فرق می‌کند. از جمله مواردی که پزشک برای پیدا کردن علت بیماری آندسکوپی را تجویز می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت اندوسکوپی اندام های فوقانی برای تشخیص و گاهی اوقات درمان انجام می شود. بررسی علائم و علت اندوسکوپی ممکن است به پزشک کمک کند تا علائم و نشانه های گوارشی مانند تهوع، استفراغ ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد. همچنبن ممکن است پزشک برای جمع آوری نمونه های بافت (بیوپسی) از آندوسکوپی برای بیماری‌ها و شرایط مانند کم خونی، خونریزی، التهاب، اسهال یا سرطان سیستم گوارش استفاده کند.

آندوسکوپی

پزشک می تواند از طریق آندوسکوپ ابزار مخصوصی برای درمان مشکلات سیستم گوارش مانند سوزاندن یک منبع خونریزی برای متوقف کردن خونریزی گوارشی، قطع کردن یک پولیپ یا از بین بردن یک شی خارجی استفاده کند. علت آندوسکوپی گاهی برای کمک به سایر روش‌های درمانی مانند سونوگرافی است. یک پروب اولتراساوند ممکن است به اندوسکوپ متصل شود تا تصاویر متفاوتی از دیوار مری یا معده ایجاد شود.

گاهی علت اندوسکوپی بررسی و تشخیص علت مشکلاتی مثل درد مداوم قسمت فوقانی شکم، تهوع، استفراغ، اشکال در بلع یا سوزش سر دل است. علت اندوسکوپی می تواند خارج کردن جسم خارجی از دستگاه گوارش یا تشخیص ناهنجاری‌های مری، معده یا دوازدهه و نیز تومورها و سرطان هایی که در مراحل اولیه هستند باشد. برخی پزشکان اندوسکوپی را برای انجام نمونه برداری و تشخیص تومورهای بدخیم از تومورهای خوش خیم انجام می دهند. علت آندوسکوپی در مواردی مانند تشخیص عفونت هیلیکو باکتر در معده است. آندوسکوپی اجازه می دهد تا دکتر شما به صورت بصری یک عضو را بدون نیاز به برش بزرگ ببیند. یک صفحه نمایش در اتاق عمل اجازه می دهد که دکتر دقیقا همان چیزی را که آندوسکوپ می بیند،

توصیه میشه :   با کامپوزیت دندان آشنا شوید

کلینیک تخصصی امیران به پشتوانه تجربه و دانش تیم تخصصی خود و برخورداری از متخصصان مجرب و سابقه بالای ۱۲ سال پزشکان و همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد و هزینه‌های قابل قبول و مناسب، بهترین نتایج ممکن را در زمینه پزشکی به بیماران ارائه می‌دهد.

دریافت نوبت از طریق تماس با شماره های زیر

۰۲۱-۵۶۷۸۰۹۱۵-۲۰